Misschien is het anders – David Yoon (Recensie)

Voordat we erin vliegen moet ik dit echt meteen duidelijk maken: ik hou van dit boek. Het snijdt onderwerpen aan die veel te weinig voorkomen in boeken en is daarmee meteen al een heel belangrijk boek voor mij. Ik hoop oprecht dat er in de toekomst meer boeken zoals deze worden geschreven!


Frank Li is een Tussenpersoon – zijn zelfverzonnen term voor Koreaans-Amerikaanse kinderen die gevangen zitten tussen enerzijds de traditionele verwachtingen van hun ouders en anderzijds hun Amerikaanse omgeving. Zijn ouders hebben één regel wanneer het over relaties gaat: date een Koreaanse. Dat wordt moeilijk wanneer Frank verliefd wordt op de slimme, mooie, maar ook witte Brit.
Mede-Tussenpersoon Joy heeft hetzelfde probleem, dus ze sluiten een deal: ze doen alsof ze met elkaar daten om zo hun ouders om de tuin te leiden. Het lijkt een perfect plan, maar uiteindelijk leiden hun nepdates ertoe dat Frank zich afvraagt of hij de liefde – en zichzelf – ooit echt goed begrepen heeft.


Van het moment dat ik hoorde waarover dit boek ging, wist ik meteen dat ik het wou lezen. Het hoofdpersonage is een Koreaans-Amerikaanse jongen én dit boek heeft het “fake dating trope”! Het beloofde dus meteen al veel en ik wou deze zeker eens lezen.

David Yoon beschrijft in dit boek de familiesituatie van een personage die eigenlijk een beetje een identiteitscrisis heeft. Ben ik meer Koreaans of Amerikaans? Moet ik me houden aan de racistische regels van mijn ouders, of hun gehoorzamen, ook al zijn ze fout? Hij komt gruwelijk dichtbij de realiteit en Yoon toont niet alle vrolijke kantjes van een familie maar ook hoe het nou eenmaal is. Ik kom zelf uit een Chinese familie, mijn ouder zijn namelijk van China naar België gemigreerd. Ik ben hier wel geboren en ben net als Frank, onze hoofdpersonage, ook van de tweedegeneratie. Daardoor kon ik me enorm veel vinden in zijn struggles.

Natuurlijk is Chinees en Koreaans niet hetzelfde, maar beide etniciteiten hebben veel gemeenschappelijk. De Bijeenkomsten van de Koreanen die naar Amerika zijn gemigreerd, het racisme en de taalbarrière tussen ouders en kind. Misschien is het anders was het eerste boek waarbij ik een situatie kon lezen en dacht: Dit is nu eens wat ik echt nodig had. Het gaf me het gevoel dat ik niet alleen deze problemen moest doorstaan en dat vind ik heel belangrijk. Het is namelijk altijd leuk als je jezelf in een boek kan vinden.

Spijtig genoeg kwam de schrijfstijl soms wel wat raar over. In het begin moest ik me toch wel wat wennen aan David Yoon’s schrijfstijl: de zinnen klonken soms wat raar. Maar na verloop van tijd was dat geen enkel probleem voor mij en las het boek super vlot. Ik vloog doorheen het boek en de hilarische momenten zorgden ervoor dat mijn leeservaring toch zeer aangenaam was.

Naast het feit dat dit boek zoveel voor me betekende, kon ik ook enorm genieten van de personages en de liefde die zich afspeelt in dit verhaal. Het boek heeft zoveel diversiteit en goed uitgewerkte personages! Toch vond ik Frank als hoofdpersonage soms raar door de manier hoe hij soms met dingen omging. Maar van de andere personages heb ik niets slechts te zeggen!

Dit boek deed me luidop lachen, het liet me met tranen achter en heeft een belangrijke plaats in mijn leesleven. Het is een boek waarbij ik voor altijd veel waarde aan zal hechten, voor het plezier dat het me gaf en het feit dat het de complexiteit van aziatische families aantoonde. Het is een boek dat snel leest en toch als lezer je een kijkje kan geven hoe het voor sommigen mensen zit.

Misschien is het anders is een boek dat aantoont hoe familietradities en jonge liefde een persoon kan vormen. Terwijl ons hoofdpersonage de waarheid verbergt voor zijn familie, realiseert hij zich de nood aan waarheid tegenover zichzelf en anderen. Het is een prachtig debuut met een complexe culturele inslag die me volledig te pakken had. Daarom gaf ik uiteindelijk dit boek 4 welverdiende sterren!

Nogmaals bedankt aan Best of Ya books voor het opsturen van dit prachtig boek!

Irene

4 Comments Add yours

  1. Alissa Avaline says:

    Oehh, deze wil ik ook lezen! Het klinkt heel belangrijk met die familierelatie. Dat is iets wat je inderdaad niet vaak genoeg ziet. Moet ik echt een checken!

    Like

    1. Yesss inderdaad! Daarom betekende dit boek ook zo veel voor me. Thanks!!!

      Liked by 1 person

  2. Deze review is echt mooi! Vond dit boek echt super leuk.

    Liked by 1 person

Leave a comment